Julen er høytid for hygge og gode måltider - og for mange er alkoholfritt øl en naturlig del av julebordet.
Munkholmporteføljen har aldri vært så variert som i dag, forteller Christina Vang Garberg, Munkholm-sjef i Ringnes.
Ifølge en ny Norstat-undersøkelse svarer hver fjerde som drikker alkoholfritt øl at forbruket øker i julen.
–Det er veldig positivt! Det tyder på at mange har fått øynene opp for alkoholfritt øl. Julen skal være hyggelig både for store og små. Derfor er alkoholfritt øl et godt og fornuftig alternativ til julemåltidene, sier Christina Vang Garberg, Munkholm-sjef i Ringnes.
De eldste handler inn
54 prosent svarer at de kjøper alkoholfritt øl for å servere gjestene sine. Og det er de godt voksne som leder an. Tre av fire av de over 60 år svarer at de handler inn alkoholfritt øl til juleselskapene.
– De over 60 har ofte flere gjester og er opptatt av å tilby gode alternativer. For 20-åringene er det bare 35 % som svarer at de kjøper inn alkoholfritt øl for å servere gjestene sine i julen, men det kan nok forklares med at mange fortsatt feirer jul hjemme hos foreldrene, tror Christina.
Sterk vekst
Hun peker på at alkoholfritt øl er en kategori i sterk vekst. De siste 12 månedene har den vokst med over 15 prosent. Nettopp det faktum at man nå finner alle mulige varianter i butikkene gjør at alkoholfritt appellerer til flere.
– Munkholm-porteføljen består nå av ni varianter og har aldri vært større. Dette mangfoldet av varianter har gjort at stadig flere finner sin favoritt i alkoholfritthylla – også de som ikke er så begeistret for øl. Se bare hvordan lanseringer som Munkholm Radler har gjort alkoholfritt mer relevant for yngre målgrupper. I 2025 lanserte vi dessuten Munholm Mocktail – noe som bidrar til å gjøre alkoholfritt relevant i enda flere drikkesituasjoner, avslutter hun.